Hansakortteli: Esteetöntä opastusta

 

“Mikäli yritykselläsi on tarve opastejärjestelmälle julkiseen kohteeseen, suosittelisin ehdottomasti lähtemään suunnittelemaan Praecomin kanssa opastusratkaisua.”

- Hansakorttelin Turvallisuus- ja laatupäällikkö Lauri Takkinen

Uusi Hansa -uudistuksessa tavoitteet olivat selkeitä

Hansakorttelissa toteutettiin Uusi Hansa -uudistus, jossa oli muun muassa tavoitteena kehittää kauppakeskuksen esteettömyyttä.

- Meillä oli tavoitteena huomioida esteettömyys paremmin, helpottaa liikkeiden löydettävyyttä ja liikkumista kauppakeskuksessa sekä parantaa ja yhdenmukaistaa opastamista. Hansakorttelissa opastelaitteet alkoivat olla myös teknisen käyttöiän päässä, joten niitä oli tarve lähteä uusimaan ja päivittämään, selventää Hansakorttelin turvallisuus- ja laatupäällikkö Lauri Takkinen.

Nyt esteettömyys, löydettävyys ja opastaminen on saatu erinomaisesti käytäntöön. Hansakortteli lähti tutkimaan, miten asiakkaat ovat vastaanottaneet muutoksen ja asiakastutkimuksen mukaan esimerkiksi liikkeiden löydettävyys on parantunut lähes 30 %. Lue lisää

- Opastejärjestelmän valinnassa jo itse kaluste toimii hyvin esimerkiksi pyörätuolikäyttäjälle esteettömänä palveluna. Meillä oli ennen mainos- ja opastenäytöt samassa näyttöpinnassa. Iso muutos oli se, että nyt mainospinnat ovat erikseen ja opastuspinnat erikseen, mikä selkeyttää myös loppukäyttäjän polkua, jatkaa Takkinen.

Takkinen näkee myös, että opastelaitteiden käytettävyys on noussut uudelle tasolle ja laitteilta on saatavissa hyödyllistä informaatiota.

- Nämä infopöydäthän ovat tavallaan virtuaalisia miehittämättömiä infopisteitä, joista löytyy myös käyttäjälle reitin löytämisen lisäksi hyödyllisiä toiminnallisuuksia, kuten joukkoliikenteen aikataulut. Infopöydät ovat aseteltu myös niin, että käyttäjän on helppo havaita reitti suhteessa omaan fyysiseen sijaintiinsa ja katselusuuntaan.

Selkeitä hyötyjä opastamisratkaisusta on Takkisen mielestä syntynyt erilaisille sidosryhmille, niin asiakkaille, kauppakeskuksen liikkeille kuin hallinnollekin.

- Loppuasiakkaat on meille se tärkein juttu. Tärkeintä, että opastaminen toimii Hansassa asioiville kuluttajille. Ratkaisu palvelee myös liikkeitämme. Hansa ei ole kaikille ennalta tuttu, liikkeiden saavutettavuus ja löydettävyys on parantunut ja asiakas löytää nyt parhaimman, nopeimman ja tarvittaessa esteettömimmän reitin haluttuun liikkeeseen. Hansan hallinnon ja ylläpidon kannalta tekeminen on helpottunut. Kun liikkeet vaihtuu ja liikekohtaisia tietoja täytyy päivittää, me pystytään tekemään liikemuutokset helposti.

 

Tärkeimmät hyödyt

  • Esteettömyyden huomioiminen ja parantaminen

  • Liikkumisen ja liikkeiden sekä palveluiden löydettävyyden helpottaminen

  • Opastamisen parantaminen ja yhdenmukaistaminen

 
 
 

Turun ytimessä sijaitseva Hansakortteli, eli tuttavallisemmin Hansa, on yksi rakastetuimmista kauppakeskuksista Suomessa. Korttelin kiinteistöistä vanhimmat ovat 1800-luvulta, ja noin 30 vuotta sitten eri kiinteistöt yhdistettiin yhtenäiseksi Hansakortteliksi.

 
Edellinen
Edellinen

Suomen Yliopistokiinteistöt: Joustava viestintäratkaisu tuo yhteydenpitoon ketteryyttä

Seuraava
Seuraava

Fingrid: Sujuvia etäkokouksia ja sisäistä viestintää